W ramach Festiwalu Wolności ?Free(Ra)Dom? zapraszamy na cykl warsztatów poświęconych szeroko rozumianej sztuce reportażu, realizowany w oparciu o kontekst historyczny (na bazie klasycznych tekstów kultury poświęconych wolności). Do poprowadzenia specjalistycznych zajęć zaprosiliśmy wybitnych reporterów i filmowców, wzbogacając cykl warsztatów o spotkania z producentem filmowym i pisarzem.
Wymiernym efektem projektu będzie wypracowanie wspólnego pomysłu (i późniejsza realizacja przez uczestników) na formę i treść dwóch reportaży ?Radom ? miasto Wolności? (tekstowego i filmowego), które zostaną zaprezentowane w ?Resursie? podczas przyszłorocznej sesji naukowej pod tym samym tytułem. Merytoryczną bazą obu reportaży będą rozmowy ? również w formie ulicznej sondy ? z radomianami, a także wypowiedzi historyków i świadków historii ? m. in. uczestników Radomskiego Czerwca 1976.
Zainteresowanych uczestnictwem w poszczególnych wykładach w charakterze wolnego słuchacza organizatorzy zapraszają do kontaktu pod adresem mailowym: resursa@resursa.radom.pl.
HARMONOGRAM ZAJĘĆ
Data | Prowadzący | Tematyka |
14.06.2021 r. (poniedziałek) godz. 17.00-19.00 | Paweł Smoleński – reporter i pisarz, dziennikarz ?Gazety Wyborczej?. Autor kilku książek o tematyce politologicznej m.in. Pokolenie kryzysu (1989), Salon patriotów (1994), Pochówek dla rezuna (2001) czy Irak. Piekło w raju (2004). Napisał także zbiór reportaży i esejów: Izrael już nie frunie (2006). | Czym jest reportaż? – zasady pisania – zbieranie materiałów -zgodność z faktami/czy istnieje obiektywny reportaż? -czym jest pisanie kreatywne? -jak zdobyć zaufanie rozmówcy? -problem z dostępem do bohatera -omówienie tematyki reportażu przez uczestników -bohater, suspens, struktura |
15.06.2021 r. (wtorek) godz. 17.00-19.00 | Paweł Smoleński | Ćwiczenia: mit czy warsztat? – obiektywizm, narracja – umiejętność słuchania (wzbudzanie ciekawości drugim człowiekiem) – redagowanie tekstów – szczerość, otwartość jako droga do zebrania materiałów/ćwiczenia w kreatywnym pisaniu – droga do powstania reportażu: od powstania pomysłu do jego realizacji |
16.06.2021r. (środa) godz. 17.00-19.00 | Anna Wydra ? producentka filmowa, kierownik produkcji. Właścicielka Studio Produkcji Filmowych Otter Films. W latach 2014-2017 członek Rady Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Wybrane produkcje: Marek Edelman? I była miłość w getcie (2019), Komunia (2016), Sztuka znikania (2013), Królik po berlińsku (2009), Wszystko co kocham (2009), Krew Boga (2008), Andrzej Wajda. Róbmy zdjęcie(2008). | Produkcja filmowa – zasady współpracy kierowników produkcji i drugich reżyserów z reżyserami i producentami – na czym polega praca producenta w filmie dokumentalnym? -zasady przygotowania do realizacji projektu filmowego – jak wygląda praca na planie filmowym i w studiu? – proces postprodukcji – jak wycenić koszty, gdzie szukać pieniędzy na projekty? – jak przekonać widzów do obejrzenia Twojego filmu w kinie, telewizji, Internecie? – jak skutecznie zarządzać zespołem i przekonać innych do własnego pomysłu? |
17.06 2021 r. (czwartek) godz. 17.00-19.00 | Jacek Hugo-Bader – popularny dziennikarz i autor reportaży. Od początku lat 90. związany z ?Gazetą Wyborczą?. Za swoją twórczość otrzymał wiele prestiżowych wyróżnień i nominacji, m.in. Grand Press, Nagrodę Bursztynowego Motyla im. Arkadego Fiedlera czy Czwarty Żywioł, przyznawaną przez publiczność podczas Festiwalu Podróżników Trzy Żywioły. Do najbardziej popularnych książek Jacka Hugo-Badera należą: Skucha, Biała Gorączka, Dzienniki kołymskie czy Długi film o miłości. Powrót na Broad Peak. | Pisanie reportażu – dobór tematu – zbieranie materiałów – czym jest esencja Rosji (na podstawie własnych doświadczeń reporterskich) – wzajemność w kontaktach z rozmówcami, sztuka uważności – polubienie i zaufanie do miejsca reportażu – doświadczenie podróży ? reportaż w drodze – reportaż literacki (na podstawie własnych doświadczeń w pracy nad książką Dzienniki kołymskie) – sztuka pisania o życiu takim, jakie jest – szukanie obiektywizmu – dostrzeganie różnic w mentalności – warsztat reportera, czyli każde pytanie można zadać, tylko trzeba wiedzieć jak |
18.06.2021 r. (piątek) godz. 17.00-19.00 | Piotr Buczak ? reżyser, operator filmowy, montażysta, realizator materiałów o tematyce sportowej, autor filmów dokumentalnych Zacheusz (2017), My chcemy światła (2018), Kwartet Beethovena (2020) oraz vlogów: Jurasa, K. Kowalkiewicz, A. Fonfary, M. Sulęckiego oraz serii Droga do PBN. | Reportaż sportowy Różnica między współpracą z telewizją, a tworzeniem materiałów w Internecie na przykładzie serii dokumentalnej z Tomaszem Adamkiem ?Droga do PBN” – prowadzący opowie o współpracy z telewizją – omówione zostaną także różnice w tworzeniu podobnych materiałów video do Internetu (na przykładzie Vlogów znanych sportowców). – warsztaty poruszą też temat pracy w mediach, zarabianiu na pasji do filmu i możliwych opcjach rozwoju. |
21.06.2021 r. (poniedziałek) godz. 17.00-19.00 | Andrzej Sapija ? reżyser, dokumentalista, autor kilkudziesięciu filmów dokumentalnych o sztuce i literaturze współczesnej, produkcji z dziedziny historii najnowszej, m.in. Stadion ? największe targowiska Europy, Podaj cegłę, czyli polski socrealizm, Polskie Państwo Podziemne, Powstanie Warszawskie 60 lat później. Wykładowca PWSFTViT w Łodzi i Laboratorium Reportażu Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego | Słowo w formach dokumentalnych – funkcja słowa w różnych formach dokumentalnych. – film historyczny – portret filmowy – forma publicystyczna. – dyskusja telewizyjna. – sonda uliczna – jakie funkcje pełni słowo w formie dokumentalnej? – jakie są możliwości i formy występowania słowa w formach dokumentalnych? Przykłady filmowe i telewizyjne. Gadające głowy (wypowiedzi ?setkowe?) Na torach (wypowiedzi offowe) Rok Franka W. (wypowiedzi ?setkowe?, offowe, rozmowy) W naszym miasteczku wojna (relacje historyczne) Requiem dla 500 tysięcy (narracja lektorska) newsy telewizyjne |
22.06.2021 r. (wtorek) godz. 17.00-19.00 | Andrzej Sapija | Dokument. Ćwiczenia praktyczne 1 Przebieg rozmowy: – jak stawiać pytania? – jak nawiązać kontakt z rozmówcą? – jak słuchać? – o co pytać? (kolejność zdawania pytań: fakty – oceny – przemyślenia) 2. Współpraca z innymi – gdzie postawić kamerę? – rozmawiać w ruchu czy w sytuacji statycznej? – w jakiej scenerii rozmawiać? 3. Jak korzystać z wypowiedzi – zagadnienia montażowe 4. Manipulacje słowem w formach dokumentalnych |
23.06.2021 r. (środa) godz. 17.00-19.00 | Marcin Kępa – animator kultury, pisarz, regionalista. Autor m. in. książek Paczka radomskich (z Ziemowitem Szczerkiem), Było nie było. Powidoki radomskie, Sekrety Radomia, Trójkąt Niebezpieczeństwa oraz zbioru Balkony. Siedem opowieści o żydowskim Radomiu. Współpracownik lokalnej ?Gazety Wyborczej?. Wieloletni pracownik Ośrodka Kultury i Sztuki ?Resursa Obywatelska. W latach 2010-2019 prezes Radomskiego Towarzystwa Naukowego. | Warsztaty literackie ? o inspiracjach i kulturze słowa – różne przebiegi procesu twórczego – szukanie literackich inspiracji – czym jest glokalizm? – współczesny język polskiej prozy – umiejętność słuchania i obserwacji – miasto jako literacki mikroświat |
24.06.2021 r. (czwartek) godz. 17.00-19.00 | Maria Zmarz-Koczanowicz reżyserka i scenarzystka filmowa, członek zarządu Gildii Reżyserów Polskich, autorka wielu filmów dokumentalnych i teatrów telewizji, m.in.: Guczo. notatki z życia (2020), Gruba (2017), Nowy Wspaniały Świat (2013), Wiera Gran (2012), Profesor. O Leszku Kołakowskim (2005). | Zawód – dokumentalista – o drodze wyboru zawodu dokumentalisty, – o początkach drogi jako reżyserki, (kiedy bardziej ciekawiła forma niż ?prawda? dokumentu) – inspiracje, skąd twórca może czerpać pomysły do realizacji kolejnych filmów – kulisy powstawania dokumentu – uczciwość przy powstawaniu dokumentu, na podstawie wybranych fragmentów filmów (omówienie) – warsztat pracy dokumentalisty aktualność tematyki poruszanej w filmach – rola operatora – praca nad archiwami – specyfika inscenizacji |
25.06.2021 r. (piątek) godz. 17.30 | Prowadzący i uczestnicy (moderator: Maria Zmarz-Koczanowicz) Spotkanie otwarte | Podsumowanie i zakończenie warsztatów |