Mamy grudzień, więc warto zastanowić się nad prezentami. Jeśli wśród swoich bliskich mamy osoby zajmujące się muzyką, a konkretnie śpiewem, to z pewnością ten wpis jest przeznaczony właśnie dla Was.

Dzisiaj chciałbym się podzielić z Państwem moją wiedzą na temat wokalowych mikrofonów dynamicznych. Bez wątpienia każdy wokalista powinien mieć w swoim posiadaniu takie urządzenie. Przedstawię kilka propozycji konkretnych modeli, które sprawdziły się w różnych warunkach na przestrzeni lat i z którymi miałem okazję zapoznać się, pracując na wielu scenach muzycznych.

Zacznijmy od czegoś ekskluzywnego… Kultowym już mikrofonem dynamicznym, jaki spełnia wszystkie oczekiwania najbardziej nawet wymagających artystów, jest Shure Beta 58A. Jego główną zaletą jest wysoka jakość wykonania i znakomita barwa dźwięku. W tym zakresie konkurencja pozostaje daleko za nim.

Kolejnym bardzo dobrym mikrofonem jest również Shure, ale tym razem o symbolu SM 58. Podobnie jak Beta 58A jest doskonałym i renomowanym przetwornikiem głosu, o bardzo wysokiej klasy. Dodatkowo może z powodzeniem służyć jako mikrofon instrumentalny.

Teraz parę alternatyw dla wyżej wymienionych produktów marki Shure. Pierwszą są mikrofony francuskiej firmy Prodipe M-85 często porównywane z Betą 58A. Poleca się go przede wszystkim początkującym wokalistom lub mniej zamożnym osobom, pragnącym posiadać profesjonalny, ale zdecydowanie tańszy mikrofon wokalny. Niedrogi jest także inny produkt firmy Prodipe – model TT1. Doskonale sprawdza się on w domowym studiu i na scenie, ale w przeciwieństwie do poprzednio wymieniowych mikrofonów wyróżnia go włącznik dający większe możliwości w czasie jego używania. Innym mikrofonem, o którym należałoby wspomnieć, jest AKG D5CS.

Kupując mikrofon najlepiej osobiście odwiedzić sklep muzyczny i posłuchać jak dany model komponuje się z naszym głosem. Bardzo ważną kwestią jest też aparatura, z jakiej będziemy korzystać podczas eksploatacji mikrofonu. Wykorzystuje się do tego np. miksery, kolumny i wzmacniacze z wejściem XLR. Pamiętajmy, że mikrofon jest rzeczą delikatną i wrażliwą na upadki. Profesjonalne cechują się wprawdzie wysoką wytrzymałością, ale nie można z tym oczywiście przesadzać. Pomocne okazują się informacje o założeniu „na stałe” tzw. szyjki, w której na statywie zamontowany jest nasz mikrofon. Instalacja poprzez przykręcenie całego zespołu do statywu pozwoli cieszyć się przez długi czas jego walorami estetycznymi, a przechowywanie w dodawanym przez producenta etui, skutecznie zapobiegnie wszelkim zabrudzeniom, a przede wszystkim, osiadaniu i wnikaniu kurzu.

Tutaj uwaga! Na rynku możemy spotkać sporo atrakcyjnych ofert przedstawiających najpopularniejsze modele mikrofonów firmy Shure. W większości przypadków są to niestety podróbki, poza wyglądem, niemające nic wspólnego z oryginałami. Nierzadko w Internecie pojawiają się egzemplarze z włącznikiem (mam na myśli Shure Beta 58A i SM 58), ale wówczas bezpieczniej wybrać jednak produkt Shure bez tego elementu, szczególnie jeżeli robimy zakupy „z drugiej ręki”. Brakującego włącznika zastępuje przewód XLR z wbudowanym już we wtyczce włącznikiem-wyłącznikiem. Zaleca się ponadto kupowanie nowych mikrofonów w renomowanych sklepach muzycznych.

Podsumowując, uznanymi producentami mikrofonów są: Shure, AKG, Electro-Voice i Sennheiser. Z dobrych, ale tańszych należy wymienić z kolei: Prodipe, Samson i Carol.

Dziękuję za uwagę.

Michał Biernacki