OKSANA JUDAKOVA prezentuje w radomskiej Galerii „Resursa“ 33 prace graficzne, głównie linoryty i monotypie, pod wspólnym tytułem „Obserwacje“.

Linorytem nazywamy technikę graficzną należącą do technik druku wypukłego, jak również odbitki uzyskane tą techniką. Monotypia natomiast jest techniką należąca do druku płaskiego, wyróżniającą się tym, że pozwala na uzyskanie tylko jednej odbitki, a wykonuje się ją poprzez odbicie papieru na metalowej lub szklanej powierzchni z wcześniej rozprowadzoną farbą. Do graficznych odbitek służą wałki, tampony lub kostki, które we właściwy dla siebie sposób (natężenie i kierunek) prowadzi autor.

Jak sama nazwa wskazuje, tematyka prac Oksany Judakovej jest bardzo obszerna i zróżnicowana, od martwych natur, wizerunków ludzi i zwierząt, kombinacji kompozycyjnych chmur, po elementy zaczerpnięte ze świata roślin czy sceny rodzajowe, rozgrywające się w wyimaginowanej przestrzeni.

Autorka jest dobrym i wnikliwym obserwatorem. Rejestruje w formie symbolicznych i filozoficznych obrazów otaczającą ją rzeczywistość. Swoje twórcze przemyślenia i realizacje zapisuje w tych dwóch technikach graficznych, tworząc właśnie artystyczne „Obserwacje”.

Ważny jest dla niej, często nieprzewidywalny, efekt końcowy pracy. Na nim koncentruje głównie swoją uwagę, w odróżnieniu od artystów, dla których sam proces twórczy jest wartością nadrzędną i gloryfikują oni jego rolę. W taki właśnie sposób pracuje Oksana Judakova. Dla podkreślenia istoty swoich twórczych działań porównuje np. siebie do niedźwiedzia, który czekając nad strumieniem bacznie obserwuje i czeka, aby za moment jednym machnięciem pochwycić zdobycz. Ta niejako zadziwiająca analogia zdaje się być nad wyraz słuszna i zrozumiała, zważywszy na fakt, że od końcowego efektu artystka uzależnia swój sukces twórczy. Zwraca szczególną uwagę na istotę oczekiwania i napięcie, które jej towarzyszą podczas pracy. Jest ono tym większe, bo związane z ryzykiem pomyłki. Autorka z zasady nigdy nie przenosi swoich rysunków, tylko rysuje narzędziem bezpośrednio na płycie cynku czy linoleum, co potęguje uczucie zaskoczenia w fazie ostatecznej. Zatem celowo wpisuje element owego skupienia, koncentracji i pewnej twórczej niewiadomej do swojej pracy, a towarzysząca temu działaniu adrenalina, staje się dla niej elementarnym pretekstem tworzenia. W wewnętrznych rozterkach artystki przyświecają jej każdorazowo słowa z bloga szkockiej graficzki Catrìony Black, „Więc pomóż mi, Boże”.

Gratuluję Oksanie Judakovej wystawy w naszej Galerii i pragnę podziękować za przyjęcie zaproszenia i przesłanie ekspozycji, która poprzez osobę autorki, mieszkającej na co dzień na Litwie, wpisuje się tematycznie w tegoroczne obchody radomskich Kazików 2021.

Dziękuję również profesorowi Aleksandrowi Olszewskiemu z Wydziału Sztuki Uniwersytetu Technologiczno – Humanistycznego w Radomiu (z którym mam przyjemność być kuratorem wystawy), za pomoc przy zorganizowaniu ekspozycji. W tym miejscu chciałam także serdecznie podziękować profesorowi Edmundasowi Saladżiusowi – kierownikowi Katedry Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie, Wydział Sztuki Kownie, z ramienia którego litewscy artyści, jego studenci (jak i absolwenci), goszczą co roku w naszej Galerii.

Elżbieta Raczkowska – kurator wystawy

OKSANA JUDAKOVA – urodziła się w 1972 roku w górach Ałtaj na Syberii, a wychowała na Litwie. W 2003 roku uzyskała tytuł Licencjata Sztuk Pięknych na Wileńskiej Akademii Sztuk Pięknych. 10 lat mieszkała w Nowym Jorku. W 2012 roku wróciła z rodziną na Litwę i osiedliła się w odległej wiosce w dzielnicy Ukmerge.

Artystka zajmuje się grafiką warsztatową, projektowaniem graficznym (MAC lub PC), ilustracją książkową, fotografią artystyczną (wydruki) oraz projektowaniem i produkcją biżuterii.

W latach 1998-2003 pełniła funkcję grafika w Narodowym Ogrodzie Zoologicznym w Kownie na Litwie. Po wyjeździe do USA zajmowała się projektowaniem i produkcją biżuterii (2003-2009) w Alex Sepkus, Inc. (Nowy Jork).

Działalność wystawiennicza:

2019 r. – Czwarty kwartał sztuki współczesnej, Kłajpeda, Litwa
2018 r. – Wystawa prac plastycznych na 5. Biennale Fotograficznym Plunge,
Litwa
2017 r. – Zbiorowa Wystawa Rysunku, Galeria-Muzeum J. Monkute-Marks,
Kedainiai, Litwa
2016 r. – II Międzynarodowa Wystawa Miniatur Graficznych, Manhattan
Graphic Center, Nowy Jork, USA
2015 r. – Wystawa zbiorowa „Mistrzowie i uczniowie 2”, Galeria Pamenkalnio, Wilno, Litwa
2015 r. – I Międzynarodowa Wystawa Miniatur Graficznych, Manhattan
Graphic Center, Nowy Jork, USA (II miejsce)
2015 r. – Jednodniowa wystawa zdjęć „Święty pokój”, Dwór Sliziai, Litwa
2015 r. – Wystawa fotografii Altay „Własna i Daleka Kraina”, Galeria
UNESCO, Wilno, Litwa
2013 – 2015 r. – Wystawy indywidualne grafiki / Prints, Wilno, Ukmerge,
Vilkaviskis, Kowno, Litwa
2013 r. – VIII Międzynarodowe Triennale Małych Form Graficznych, Wilno, Litwa
2013 r. – IX Biennale Międzynarodowy Konkurs Miniatur Grafiki, CCP,
Norwalk CT, USA
2012 r. – „Nowe Grafiki 2012 / jesień”, IPCNY, Nowy Jork, USA
2012 r. – „Nowe grafiki 2012 / lato”, IPCNY, Nowy Jork, USA
2012 r. – „Panorama”, coroczna wystawa członków w CCP, Norwalk, CT, USA
2011 r. – Wystawa indywidualna Grafiki, Konsulat Generalny Republiki
Litewskiej, Nowy Jork, USA
2011 r. – VIII Biennale Międzynarodowy Konkurs Miniatury Graficznej, CCP,
Norwalk, CT, USA
2010 r. – “Sketchbook Project 2010”, Nowy Jork, USA
2010 r. – Wystawa fotografii „Pinhole LT”, Muzeum A. Moncysa, Połąga, Litwa
2009 r. – Wystawa zbiorowa „Tranzyt”, Galeria Kaire – Dešine, Wilno, Litwa
2007 r. – Wystawa indywidualna „Z podróży po podwórku i świecie”,
Kłajpeda, Litwa
2002 r. – Wystawa zbiorowa „10 ćwiczeń z kaligrafii”, Galeria Sztuki w Kownie, Litwa
1995 r. – Wystawa fotograficzna „Ręce i nogi”, Galeria Sztuki w Kownie, Litwa