free(ra)dom festival

W ramach Festiwalu Wolności „Free(Ra)Dom” zapraszamy na cykl warsztatów poświęconych szeroko rozumianej sztuce reportażu, realizowany w oparciu o kontekst historyczny (na bazie klasycznych tekstów kultury poświęconych wolności). Do poprowadzenia specjalistycznych zajęć zaprosiliśmy wybitnych reporterów i filmowców, wzbogacając cykl warsztatów o spotkania z producentem filmowym i pisarzem.

Wymiernym efektem projektu będzie wypracowanie wspólnego pomysłu (i późniejsza realizacja przez uczestników) na formę i treść dwóch reportaży „Radom – miasto Wolności” (tekstowego i filmowego), które zostaną zaprezentowane w „Resursie” podczas przyszłorocznej sesji naukowej pod tym samym tytułem. Merytoryczną bazą obu reportaży będą rozmowy – również w formie ulicznej sondy – z radomianami, a także wypowiedzi historyków i świadków historii – m. in. uczestników Radomskiego Czerwca 1976.

Zainteresowanych uczestnictwem w poszczególnych wykładach w charakterze wolnego słuchacza organizatorzy zapraszają do kontaktu pod adresem mailowym: resursa@resursa.radom.pl.

HARMONOGRAM ZAJĘĆ

DataProwadzącyTematyka
14.06.2021 r.
(poniedziałek)
godz. 17.00-19.00
Paweł Smoleński – reporter i pisarz, dziennikarz „Gazety Wyborczej”. Autor kilku książek o tematyce politologicznej m.in. Pokolenie kryzysu (1989),  Salon patriotów (1994), Pochówek dla rezuna (2001) czy Irak. Piekło w raju (2004). Napisał także zbiór  reportaży i esejów: Izrael już nie frunie (2006).Czym jest reportaż?
– zasady pisania
– zbieranie materiałów
-zgodność z faktami/czy istnieje obiektywny reportaż?
-czym jest pisanie kreatywne?
-jak zdobyć zaufanie rozmówcy?
-problem z dostępem do bohatera
-omówienie tematyki reportażu
przez uczestników
-bohater, suspens, struktura
15.06.2021 r.
(wtorek)
godz. 17.00-19.00
Paweł SmoleńskiĆwiczenia: mit czy warsztat?
– obiektywizm, narracja
– umiejętność słuchania (wzbudzanie ciekawości drugim człowiekiem)
– redagowanie tekstów
– szczerość, otwartość jako droga do zebrania materiałów/ćwiczenia w kreatywnym pisaniu
– droga do powstania reportażu: od powstania pomysłu do jego realizacji
16.06.2021r.
(środa)
godz. 17.00-19.00
Anna Wydra – producentka filmowa, kierownik produkcji. Właścicielka Studio Produkcji Filmowych Otter Films. W latach 2014-2017 członek Rady Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Wybrane produkcje: Marek Edelman… I była miłość w getcie (2019), Komunia (2016), Sztuka znikania (2013), Królik po berlińsku (2009), Wszystko co kocham (2009), Krew Boga (2008), Andrzej Wajda. Róbmy zdjęcie(2008).Produkcja filmowa
– zasady współpracy kierowników produkcji i drugich reżyserów z reżyserami i producentami
– na czym polega praca producenta w filmie dokumentalnym?
-zasady przygotowania do realizacji projektu filmowego
– jak wygląda praca na planie filmowym i w studiu?
– proces postprodukcji
– jak wycenić koszty, gdzie szukać pieniędzy na projekty?
– jak przekonać widzów do obejrzenia Twojego filmu w kinie, telewizji, Internecie?
– jak skutecznie zarządzać zespołem i przekonać innych do własnego pomysłu?
17.06 2021 r.
(czwartek)
godz. 17.00-19.00
Jacek Hugo-Bader – popularny dziennikarz i autor reportaży. Od początku lat 90. związany z „Gazetą Wyborczą”. Za swoją twórczość otrzymał wiele prestiżowych wyróżnień i nominacji, m.in. Grand Press, Nagrodę Bursztynowego Motyla im. Arkadego Fiedlera czy Czwarty Żywioł, przyznawaną przez publiczność podczas Festiwalu Podróżników Trzy Żywioły. Do najbardziej popularnych książek Jacka Hugo-Badera należą: Skucha, Biała Gorączka, Dzienniki kołymskie czy Długi film o miłości. Powrót na Broad Peak.Pisanie reportażu
– dobór tematu
– zbieranie materiałów
– czym jest esencja Rosji (na podstawie własnych doświadczeń reporterskich)
– wzajemność w kontaktach z rozmówcami, sztuka uważności
– polubienie i zaufanie do miejsca reportażu
– doświadczenie podróży – reportaż w drodze
– reportaż literacki (na podstawie własnych doświadczeń w pracy nad książką Dzienniki kołymskie)
– sztuka pisania o życiu takim, jakie jest
– szukanie obiektywizmu
– dostrzeganie różnic w mentalności
– warsztat reportera, czyli każde pytanie można zadać, tylko trzeba wiedzieć jak
18.06.2021 r.
(piątek)
godz. 17.00-19.00
Piotr Buczak – reżyser, operator filmowy, montażysta, realizator materiałów o tematyce sportowej, autor filmów dokumentalnych Zacheusz (2017), My chcemy światła (2018), Kwartet Beethovena (2020) oraz vlogów: Jurasa, K. Kowalkiewicz, A. Fonfary, M. Sulęckiego oraz serii Droga do PBN.Reportaż sportowy
Różnica między współpracą z telewizją, a tworzeniem materiałów w Internecie na przykładzie serii dokumentalnej z Tomaszem Adamkiem „Droga do PBN”
– prowadzący opowie o współpracy z telewizją
– omówione zostaną także różnice w tworzeniu podobnych materiałów video do Internetu (na przykładzie Vlogów znanych sportowców).
– warsztaty poruszą też temat pracy w mediach, zarabianiu na pasji do filmu i możliwych opcjach rozwoju. 
21.06.2021 r.
(poniedziałek)
godz. 17.00-19.00
Andrzej Sapija – reżyser, dokumentalista, autor kilkudziesięciu filmów dokumentalnych o sztuce i literaturze współczesnej, produkcji z dziedziny historii najnowszej, m.in. Stadion – największe targowiska Europy, Podaj cegłę, czyli polski socrealizm, Polskie Państwo Podziemne, Powstanie Warszawskie 60 lat później. Wykładowca PWSFTViT w Łodzi i Laboratorium Reportażu Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu WarszawskiegoSłowo w formach dokumentalnych
– funkcja słowa w różnych formach dokumentalnych.
– film historyczny
– portret filmowy
– forma publicystyczna.
– dyskusja telewizyjna.
– sonda uliczna
– jakie funkcje pełni słowo w formie dokumentalnej?
– jakie są możliwości i formy występowania słowa w formach dokumentalnych?
Przykłady filmowe i telewizyjne.
Gadające głowy (wypowiedzi „setkowe”)
Na torach (wypowiedzi offowe)
Rok Franka W. (wypowiedzi ‚setkowe”, offowe, rozmowy)
W naszym miasteczku wojna (relacje historyczne)
Requiem dla 500 tysięcy (narracja lektorska)
newsy telewizyjne
22.06.2021 r.
(wtorek)
godz. 17.00-19.00
Andrzej SapijaDokument. Ćwiczenia praktyczne
1 Przebieg rozmowy:
– jak stawiać pytania?
– jak nawiązać kontakt z rozmówcą?
– jak słuchać?
– o co pytać? (kolejność zdawania pytań: fakty – oceny – przemyślenia)
2. Współpraca z innymi
– gdzie postawić kamerę?
– rozmawiać w ruchu czy w sytuacji statycznej?
– w jakiej scenerii rozmawiać?
3. Jak korzystać z wypowiedzi – zagadnienia montażowe
4. Manipulacje słowem w formach dokumentalnych
23.06.2021 r.
(środa)
godz. 17.00-19.00
Marcin Kępa – animator kultury, pisarz, regionalista. Autor m. in. książek Paczka radomskich (z Ziemowitem Szczerkiem), Było nie było. Powidoki radomskie, Sekrety Radomia, Trójkąt Niebezpieczeństwa oraz zbioru Balkony. Siedem opowieści o żydowskim Radomiu. Współpracownik lokalnej “Gazety Wyborczej”. Wieloletni pracownik Ośrodka Kultury i Sztuki “Resursa Obywatelska. W latach 2010-2019 prezes Radomskiego Towarzystwa Naukowego.Warsztaty literackie
– o inspiracjach i kulturze słowa
– różne przebiegi procesu twórczego
– szukanie literackich inspiracji
– czym jest glokalizm?
– współczesny język polskiej prozy
– umiejętność słuchania i obserwacji
– miasto jako literacki mikroświat
24.06.2021 r.
(czwartek)
godz. 17.00-19.00
Maria Zmarz-Koczanowicz
reżyserka i scenarzystka filmowa, członek zarządu Gildii Reżyserów Polskich, autorka wielu filmów dokumentalnych i teatrów telewizji, m.in.: Guczo. notatki z życia (2020), Gruba (2017), Nowy Wspaniały Świat (2013), Wiera Gran (2012), Profesor. O Leszku Kołakowskim (2005).
Zawód – dokumentalista
– o drodze wyboru zawodu dokumentalisty,
– o początkach drogi jako reżyserki, (kiedy bardziej ciekawiła forma niż „prawda” dokumentu)
– inspiracje, skąd twórca może czerpać pomysły do realizacji kolejnych filmów
– kulisy powstawania dokumentu
– uczciwość przy powstawaniu dokumentu, na podstawie wybranych fragmentów filmów (omówienie)
– warsztat pracy dokumentalisty
aktualność tematyki poruszanej w filmach
– rola operatora
– praca nad archiwami
– specyfika inscenizacji
25.06.2021 r.
(piątek)
godz. 17.30
Prowadzący i uczestnicy (moderator: Maria Zmarz-Koczanowicz)
Spotkanie otwarte
Podsumowanie i zakończenie warsztatów